Sommardeckare: Tursten och Nesser

Hittade en kasse med böcker och tidningar som jag fått av bästa väninnan vid något tillfälle. Kommer väl till pass nu när det är sommar och semester. Började med Den Krossade Tanghästen av Helene Tursten. Helt okej deckare. Ond bråd död redan i första stycket och trevliga poliser. Jag gillar Irene Huss och hennes familj. Skön omväxling till den stereotypa polisen som antingen är frånskild eller lever i en dysfunktionell relation. Storyn var spännande men ganska förutsägbar. Behållningen var personbeskrivningarna och Göteborg med omnejd. När jag googlar på titeln ser jag att boken blivit film också. Det visste jag inte. Den gick tydligen direkt till DVD-marknaden. Kanske kan jag hitta den i en realåda någonstans. Vore kul.

Håkan Nessers Människa Utan Hund är något helt annat. Första halvan av boken är ett rent Noréndrama i juletid och där finns inte skymten av någon polis. Bara den den stora familjehögtiden och alla lidande familjemedlemmar som önskade att de befann sig någon helt annanstans. Två personer försvinner nattetid i snöröken och den trevlige polisen Gunnar Barbarotti presenteras först i kapitel 16. Långt om länge, i kapitel 24, får man en aning om vad som hänt med de försvunna personerna. Jag befinner mig nu i kapitel 29 (av 46) och vet att en av de försvunna har påträffats. Vad som skett med den andre är fortfarande en gåta. Boken är ingen nagelbitare och ingen mardrömsframkallare men helt okej sommarläsning. Den är långt ifrån lättuggad med sina långa meningar och många bisatser men klart läsvärd. När jag suttit med den i soffan, sängen, på bussen osv har jag tänkt att den skulle passa för högläsning men kräver en skicklig uppläsare. Nu ser jag att den finns som ljudbok. Kanske kan det vara något att testa. Är litet tveksam med tanke på att det är författaren själv och inte någon skolad uppläsare som läser. Skall fundera på det samtidigt som jag lägger mig på soffan med ett glas rosé och läser några kapitel till.

Leave a Reply

