Drömmen om en fransk köksträdgård

En potager, en fransk köksträdgård, är inte vilket grönsaksland som helst. Den skall vara både praktisk och estetiskt tilltalande. Ett tempel för både öga och gom. Gärna för bin och fjärilar också med undantag för kålfjäril och en del andra marodörer. I det lilla hörn av trädgården som härbärgerar våra köksväxter hoppas jag kunna skapa något som åtminstone liknar en potager. Det blev inte mycket av den förra året för det sliter på ryggen att gräva bort gräsmatta och det fanns mycket gamla rötter att riva upp. Jag köpte några pallkragar på ICA, grävde ned dem litet på måfå och grävde upp några kvadratmeter till sallat och rotsaker. Köpte vinbärsbuskar och jordgubbsplantor på Lidl och petade ned.

 photo 2015-05-22 Land och laringdor_zpstdcpaswt.jpg

Första försöket 2015

Efter att ha funderat över sommaren kom jag fram till att det blir snyggast att utgå från den räta vinkeln i hörnet, skapa en triangel och runda av basen så att det blir en tårtbit. Eftersom vi knappt har några räta linjer alls runt huset så tyckte jag att det passade bäst med de övriga strukturerna. Jag tittade på nätet efter inspiration.

 photo Potager 1_zpsj1yxtyhm.jpg
Väldigt snyggt men svårt att skörda utan att trampa i grödorna. Jag gillar plattsättningen men skulle hellre kanta med någon kryddväxt. Rosmarin hade varit underbart men den klarar tyvärr inte vintern hos oss. Timjan borde funka.

 photo potager 2_zpsncvm9hqz.jpg
Den här känns bättre även om den ger ett sandigt intryck. Jag tänker nog använda grus. Tycker om grus som knastrar under fötterna. De tårtformade odlingslådorna går att göra med bitar i olika längder som finns att köpa på nätet. Jag har redan lådor på ytterkanterna men behöver fylla ut med mindre strukturer.

När jag tänkt färdigt grävde jag den rundade delen som skall husera bärbuskar. Vinbär hade jag redan. Nu var det höst så jag passade på att sätta vitlök. För att markera ingången till min potager ville jag ha något på höjden så när våren kommit skaffade jag ett par snygga stöd till blomsterbönor att få klättra i. De är både vackra och goda. Det fanns plats kvar i rabatten och där satte jag blåbärsbuskar. Mellan bärbuskarna har jag sått ringblommor. De har inte grott än vad jag kan se men nu har vi haft sommarväder några dagar så jag hoppas att de sätter fart.

Jordgubbarna flyttades till blomsterrabatten på baksidan där de får agera kantväxter. Lättare att hålla efter revorna då och jag behövde ändå gräva upp det gamla landet för höstanemonen som står intill sprider sig väldigt. Nya pallkragar och ett par tunnlar inhandlades. De flesta kryddväxterna har klarat sig och flyttades till en egen låda. Ny dill och persilja såddes men med tanke på det dåliga resultatet förra året har jag inte så stora förhoppningar om dem. Dragonen överraskade med att både övervintra och uppvisa ett imponerande rotsystem. Den klarade flytten till den nya platsen och växer nu fint.

Kålrot och selleri förgroddes inomhus med varierande resultat och får jag en eller två rotselleri blir jag nöjd. Kålrötterna verkar klara sig bättre. Sallat, spenat och rädisor spirar redan och jag hoppas att morötter och palsternacka snart tittar upp ur jorden. Rödbetorna såddes igår så de dröjer väl ett tag till. Ärter kan sås nu så de skall läggas i blöt ett dygn och petas ned i en ledig låda. Den sista lådan väntar jag med att gräva ned för där tänker jag ha grödor som kräver en jordtemperatur på minst 15 grader och det blir nog inte förrän efter midsommar. Tomater och chili petar jag ned när och där jag kan. Det får räcka för den här säsongen. All gräsmatta som finns i tårtbiten skall grävas bort och ersättas med odlingsbäddar och grusgångar men jag varken vill eller orkar göra allt på en gång.

 photo 2016-05-06 Potager_zpselwszgvl.jpg

Så här ser det ut nu. Mycket arbete återstår.

Leave a comment