Kattkval, inlägg 5 / 100

Jag har alltid älskat katter. Deras grace och skönhet. Deras sjävständighet och totala integritet. Kanske känner jag igen mycket av mig själv i katter. Jag vill ha frihet, vägrar lyda order och skäller ut mina chefer utan tanke på att det är dåligt för karriären. Den är förresten snart slut så det är ingen idé att börja smöra på gamla da’r. Istället förbereder jag mig för ett liv med katt. Vi har redan pryat ett par gånger, Per och jag. Min svåger har varit här med blomma och katter ett par gånger och hur mycket jag än älskar mina släktingar som måste jag erkänna att det är nog katterna jag sett mest fram emot att träffa. Vi har också varit kattvakter åt den stilige akrobaten Pixel ett par gånger. Nu senast i julas och tomheten efter honom ekar fortfarande i rummen. Inga tassar som klampar (ja, han klampade), ingen skugga i fönstret som betraktar fåglarna på gården, ingen som hoppar upp i sängen på natten och ingen som hälsar mjau på morgonen när man vaknar. Outhärdligt!

Hur katten ser ut spelar väl egentligen inte så stor roll men jag har alltid varit extra svag för den vanliga strimmiga bondkatten. Bruno Liljefors skriver så trevligt om katten Jeppe i sin bok Det Vildas Rike (1934), en av mina älsklingsböcker och ett arv efter morfar. Så här skriver Liljefors:

När jag ibland reste bort brukade han vid hemkomsten möta ett par kilometer hemifrån och ledsaga mig. En svart oktoberkväll kom jag i öppen vagn på hemväg i sällskap med en vän. Vi sutto och pratade livligt och högt i vagnen. Då vi voro halvvägs började hästarna krångla och nästan stanna och jag frågade kusken vad som stod på. ”Det är något besynnerligt djur som hoppar kors och tvärs framför hästarna”, klagade han. Vi stannade och i nästa ögonblick satt Jeppe fridfullt spinnande i mitt knä utan att jag märkte hur han kom upp.

Jeppe photo Jeppe_zpsde405e14.jpg
Jeppe

När det blir en katt i huset så blir det en från ett katthem. De har ofta lidit svårt och behöver ett gott hem. Jag har redan börjat skaffa saker och vi har bestämt var kattlådan skall placeras. Badrummet är obetydligt större än ett frimärke, köket kommer inte på fråga och intill ytterdörren är det för trångt. Lådan kommer att stå i ett perfekt utrymme som ändå inte får användas till det sitt riktiga ändamål – öppna spisen.

Leave a Reply

