Hur jag målade om köket med blåbär och sedan tröstade mig efteråt

Det har varit En Sådan Där Dag. Ni vet hur det är. Ibland går allting bara så himla fel från det man vaknar. Idag började det med att jag ville göra en god smoothie med blåbär, gräddfil och glass. Jag vet att det skall vara yoghurt men jag hade ingen så det fick bli gräddfil istället. Det var kanske där förbannelsen slog till.

Jag hällde i frusna blåbär i mixern och började slåss med glasspaketet. Det var svårt att öppna för det var en ny förpackning och locket satt som berg. Naturligtvis slant jag och kom åt pulseknappen på mixern. Jag trodde aldrig att blåbär skulle kunna sprätta iväg så långt. Eller högt. Det var blåbär över precis hela j-vla köket. Det tog säkert en halvtimme att städa upp. Krypa över golvet med wettexduk och Vim. Snabbt plocka upp halvfrusna geggiga blåbär från trasmattorna innan jag hann trampa in dem, torka av snickerier, torka av bänkskiva, slänga allt och börja om från början. Jag svär på att vi kommer att hitta blåbär på de mest osannolika ställen i köket i ett halvår framåt. Jag har fortfarande inte tittat ovanpå taklampan men ser att jag måste klättra upp på stegen med en vimdränkt topz för att få bort studsmärkena i taket. Fan, vad jag hatar blåbär!

Det har tagit hela dagen, en latte och ett halvt glas rosé att få ordning på nerverna. Nu tröstar jag mig med det bästa jag vet, ett Nigellarecept. Testar att laga en variant av hennes Curry in a Hurry.

Receptet kommer från min älsklingskokbok, Nigella Express. Jag har lagat flera recept ur den och de är helt fantastiska. Den här gången hade jag ingen färsk koriander och inga frysta sojabönor men de andra ingredienserna fanns. Måste handla litet mera frysta grönsaker nästa gång jag går till PrisXtra. Dukar i köket på vit duk och matsilver som vi hämtade hem från vår BFF igår. Om 20 minuter kommer älsklingen hem och då har vi helgdagsafton. Livet kanske inte är så pjåkigt trots allt.

Dukning

4 thoughts on “Hur jag målade om köket med blåbär och sedan tröstade mig efteråt

  1. Nigella Express är verkligen suverän. Det där med Google Reader måste jag lära mig. Än så länge bokmärker jag bara de bloggar jag följer. Som t.ex. den trevliga Brunchgirl.🙂

  2. Pingback: Chilisåsigt | Akela's Lair

Leave a Reply

