Renoveringen, sakletande

I måndags tog vi gratisbussen till IKEA för att köpa nytt matbord och stolar som vi sett ut. Ett bord och 4 stolar skulle tillsammans kosta mindre än ett bord som Reces på Sveavägen reade, förmodligen pga skadorna i bordsskivan. Strunt i Fina Gatan den här gången. IKEAS produkter såg helt okej ut. Bordet heter Bjursås, är brunsvart och har två utdragsskivor. Hopslaget är det 90 x 90 cm och kommer att passa in precis om vi ställer det intill kylskåpet.

Matbord

Pinnstolen Börje fanns tyvärr bara med vit klädsel och kommer säkert att funka som en magnet på chili, tomatsås och curry men vi får väl skaffa dynor. Det fanns en svart klädsel på hemsidan men den är tyvärr utgången och går inte att beställa online heller. Dumt.

Stol

Naturligtvis fanns det inte ett pillekvitt i hämtlagret men vi åkte inte hem tomhänta för det. Vi hittade grytgaller, blomkrukor och ett nytt sängöverkast. Småsaker men tunga som bly. Per släpade snällt den tunga kassen på axeln och jag gnällde över skavsåren som traditionsenligt inleder varje sandalsäsong. Naturligtvis missade vi bussen med 10 minuter och vandrade planlöst runt ett par minuter tills vi fick syn på El-Gigantens logga. In där och titta efter leksaker. Hittade nytt trådlöst tangentbord som blir födelsedagspresent till mig och laptopväska som blir dito present till Per. Sökte förtvivlat efter vattenkokare som vi tycker om men tji fick vi. När vi kom ut såg vi baklyktorna på nästa buss som gick ifrån oss. Fan också! Lokal buss till Skärholmen och sedan hem. Hann precis in till Norrmalms Elektriska på S:t Eriksgatan där vi tittat ut en vacker kökslampa, design Karin Tyrefors, från Atelje Lyktan. Jag blev blixtförälskad i den. Den fick mig att tänka på en Empire eller Karl Johan i stilen men i ultramodern tappning. Så hette den UFO. Bara det gjorde att jag blev bedårad. UFO reades med 25 % och det var en himla tur för om jag hade haft glasögonen på mig och sett prislappen i tid så hade jag inte pekat på den. Världens Bästa Äkta Man släpade på BÅDE den tunga IKEA-kassen och lampkartongen ända hem. Jag öppnade dörrar, plåstrade om fötter och lagade en god middag. Min kamera gick tyvärr sönder nu på morgonen men jag hittade en pressbild på lampan på Karin Tyrefors hemsida.

UFO lampa

Den ser litet stram ut på bilden men det är precis vad som behövs för att köket inte skall se för gulligt ut.

2 thoughts on “Renoveringen, sakletande

  1. Supersnyggt bord, supersnygga stolar, supersnygg lampa. Helt enkelt supersnyggt alltihop! Ska bli sååå kul att se köket i morgon (men jag antar att ni inte fått hem möblerna då?).

  2. Nä, möblerna kommer (preliminärt) på tisdag. I platta paket förstås.🙂
    Det skall bli jättekul att se dig.

Leave a Reply

