Semester hemma, sååå skönt

Jag njuter. Det är så underbart att vara ledig. Fri. Fri att göra vad jag vill, när jag vill och vill jag inte så låter jag bli. Härligt att sommarvärmen kom tillbaka med en tajming som är snudd på syndigt bra. Vi har sovit för vidöppet fönster inatt. Jag älskar att somna in till ljuden av natten och med doften av gräs och blommor som blir så tydliga just då. Fast fågeljävlarna väcker en förstås kl fyra på morgonen. Det börjar med talgoxen. Att det kan komma så mycket ljud ur en så liten pippi förstår jag inte. Jag älskar fågelsång men inte klockan fyra på morgonen, snälla. Koltrasten förlät jag. Den förlåter jag allt. Sedan gick jag upp.

Nu är klockan knappt halv sju och jag har hunnit stänka ett berg med lakan som skall manglas och örngott och handdukar som skall strykas. Det går bra i det nya köket. Jag behöver bara röja undan på bänkskivan så kan jag stänka tvätt där. Eluttaget är också perfekt placerat för att jag skall kunna stå och stryka bekvämt. Kanske bokar jag om tvättstugan till idag om det finns tid. Det är redan fullt i korgen. Vintergardiner och sängöverkast. Lakan och handdukar. Veckotvätt. Fy sjutton vad man drar ned och såå underbart det är att ha en bra tvättstuga i källaren. Vi har det bra. Jag tänker ofta på det och är tacksam för mitt liv.

Frukosterar med latte, äggmacka och DN på datorn. Ser att folk väljer att semestra hemma mera men “hemma” betyder “inom landet”, inte hemma i bostaden. Det är redan knöfullt på campingplatser mm. Grattis till de som gillar camping men jag är glad att kunna vara hemma i lägenheten. Jag älskade att resa i tjänsten när jag jobbade på Ericsson men privat tycker jag att det är skönast att vara hemma. Åtminstone om jag behöver vila ut och det behöver jag mer och mer med åren. Jag tycker om att kunna driva omkring på stan och fönstershoppa, fika eller bara flanera. Sitta hemma klädd i nästan ingenting och småstöka i köket och göra alla de saker som jag inte ger mig tid med när arbetet tar all energi. Visst skulle jag gärna åka iväg till exempelvis New York eller Paris på semester men inte på sommaren. Då vill jag vara hemma och njuta av det vackra sommarstockholm. Turista i min egen stad. Kanske ta båten till Drottningholm eller Sigtuna. Sitta på en äng i Hagaparken med min älskade. Sjunga Kärlekens lov och ge blanka fanken i allt man måste och borde.

Leave a Reply

