Grahamslimpor med medelhavsdoft

 photo 2014-02-12limpor2_zpse1079ae0.jpg
Det doftar underbart av nybakat bröd, timjan och oregano i hela huset.

Jag har utgått från mormors recept på grahamsbullar och tweakat litet för att det skall passa som formbröd. Riktiga bagare väger allt men jag bakar för nöjes skull och orkar inte konvertera mormors recept från rymdmått till vikt.

    Ingredienser

4 dl grahamsmjöl
1 tsk salt
8 dl vetemjöl
2 msk sirap
50 g jäst
4 msk smör
5 dl mjölk

Ytterligare vetemjöl till utbakningen

Jag började med att smula ned jästen med 1 msk socker i en liten skål. Sedan fick smöret smälta på sparlåga i en kastrull samtidigt som jag mätte upp mjölet i den stora skålen till köksmaskinen. Salt, sirap och mjölk hälldes ned i kastrullen när smöret smält och jag rörde om jästen med sockret så att den skulle lösa sig. När temperaturen i kastrullen passerade 37 grader hällde jag ned jästen och rörde om. Startade köksmaskinen på låg hastighet och hällde ned degspadet. Lät maskinen knåda i 10 minuter. Sedan fick hela kalaset stå och jäsa under en bakduk i en timme.

När timmen gått fick maskinen knåda en stund medan jag plockade fram bakformar, röjde en yta på köksbänken att baka på och satte på ugnen. Jag bakade ut två limpor, lade dem i de smorda och mjölade formarna, penslade med litet olivolja och strösslade timjan på den ena och oregano på den andra.

 photo 2014-02-12limpor1_zpsb012f8bd.jpg

Sedan in i 175 graders värme ca 40 minuter.

Leave a Reply

