Julmuffins

När klockan är strax före sex på helgmorgnarna och normala människor sover tycker jag om att leka i köket. Allt är så tyst och fridfullt. Jag kan höra mina egna tankar och fokusera på receptet utan att glömma saker som jag annars lätt gör nuförtiden. Minsta lilla avbrott eller störning så faller alla tankar ihop som ett korthus och jag glömmer bort någon viktig ingrediens som gör mig ledsen efteråt.

Dennas morgon andas frost, nysnö och julstämning och jag bestämmer mig för att göra ett experiment som jag varit sugen på en längre tid. Jag vill kombinera Nigellas muffinsrecept men min mormors recept på mjuk pepparkaka. De är ganska lika, jag behöver bara byta ut mjölk mot grädde, tillsätta kryddnejlika och kanel och ändra litet på måtten så att de blir enklare. Det blev inte helt fel.

Julmuffins, 200 grader ca 20 min

250 g vetemjöl
2,5 tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
100 g strösocker
1 tsk kanel, malen
½ tsk nejlikor
½ tsk ingefära
¼ tsk malen muskot
Saft och rivet skal av två väl tvättade clementiner, satsumas eller en apelsin
1,5 dl grädde
100 g smält smör
1 st ägg
50 g torkade tranbär, ca en halv påse

Farinsocker att strö på toppen innan gräddning.

Beredning

Värm ugnen till 200 grader.

Mät upp mjöl, bakpulver, bikarbonat, socker, kanel och muskot i en stor bunke. Riv ned skalet på citrusfrukten och blanda.

Pressa citrusfrukten i ett litermått eller liknande och fyll på med mjölk tills det blir 2 deciliter. Tillsätt det smälta smöret, ägget och blanda ihop det.

Häll ned de våta ingredienserna i bunken med de torra och blanda snabbt ihop smeten. Ju längre man blandar desto mera kompakta blir kakorna så en klumpig smet är en bra sak i det här läget.

Vänd ned tranbären, skeda upp smeten i muffinsformar och strö litet farinsocker på toppen.

Grädda i 200 grader ca 20 minuter

När de var klara och hade svalnat blandade jag en kristyrsmet med 2 dl florsocker utrört i 1,5 msk pressad apelsinsaft. Jag vet att “riktig” kristyr skall innehålla äggvita och kanske ett stänk ättika men det tyckte jag var överkurs. Seriöst, vad gör man med en ynka överbliven äggula? Det här funkade bra. Någon strut hade jag inte så det fick jag googla efter. Mormor kunde blixtsnabbt vika pappersstrutar utan att ens titta på vad hon gjorde men det var mormor det. Jag tog hjälp av Konditorns Bekännelser och lyckades fixa till en strut. Inte så fin och den läckte men den gick att hantera.

Julmuffins photo 2013-12-07julmuffins_zpsb0a054a2.jpg
De blev helt okej.

Leave a Reply

