Peruansk kyckling på svenska

Jag har en underbar svägerska från Peru och hon lagade några peruanska rätter vid ett besök hos oss. Den ena rätten är en kycklinggryta som jag tidigare bloggat om här. Nu tänkte jag göra något med alla de aji amarillos vi skördat innan de skrumpnar och samtidigt ville jag se om det går att försvenska den här rätten litet utan att den förlorar sin själ. Jag tycker att resultatet blev gott. Det blev iaf inga rester.

Förutom chilifrukterna, som spelar huvudrollen, behövs kyckling, en paprika för att jag tycker att det är gott, gul lök, vitlök, vitpeppar, salt, sellerisalt, buljong och grädde. I Peru använder man inte grädde på samma sätt som vi gör utan reder ofta såser mha kex (saltiner) som man krossar och blandar med vätska så att man får en simmig sås. Nu ville jag testa om det funkar att använda grädde istället.

Ingredienser:

500 g kycklinglårfilé i tärningar eller strimlor
1 st gul lök
1 st kinavitlök
1 st paprika, finhackad
100 g aji amarillos, urkärnade och strimlade
3 dl grädde
Ett stänk chilisås
Salt, vitpeppar, sellerisalt

 photo 2013-11-07chickenamarillo1_zpsff7a7aee.jpg
Ingredienserna. Matlagningsvin denna dag var Tommasi Graticcio Apassimento 2011

 photo AjiAmarillo4_zps2e6ef98c.jpg
Aji Amarillo är en snäll chili. Den är pepprig men kan ätas färsk utan att man bränner sig.

Jag började med att kärna ur chilin och skära den i bitar på längden. Dessa lades i en kastrull med en knapp liter vatten och några buljongtärningar av egen produktion. Har du inte egen buljong går det bra med tärning eller fond. Chilin fick sjuda på spisen medan jag skar först grönsakerna och sedan kycklingen.

I en stor kastrull lade jag en klick smör och litet av min egen chili & vitlöksolja. När smöret smält fräste jag lök och vitlök tills det blev mjukt och sedan kycklingbitarna i omgångar.

När det var klart tog jag fram stavmixern och gav chilifrukterna en omgång innan jag hällde dem och buljongen i grytan tillsammans med paprika som jag finhackat. Kryddade med salt, peppar, sellerisalt och en skvätt av min hemkokta chilisås. Annars hade det nog gått lika bra med Sriracha.

Nu fick det hela småkoka utan lock för att reducera och jag kunde surfa i lugn och ro en halvtimme.

När grytan reducerat så att den nästan brände vid hällde jag på rejält med grädde. Smakade av så att sältan var bra och tog några varv med svartpepparkvarnen för att få en bredare pepparsmak. Flyttade kastrullen till en mindre låga och lät sjuda under lock ca 20 minuter eller så.
Kokade ris till.

 photo 2013-11-08chickenamarilo2_zps308d2c03.jpg
Sedan åt vi och tittade på Bones.🙂

Leave a Reply

