Päronkaka

Man skall inte blanda äpplen och päron, sägs det men det är ingen som säger att man inte får behandla päron som äpplen och jag råkade ha fina päron hemma. Tänkte att jag borde kunna göra något som liknade äppelkaka men med andra kryddor. Kanel och päron är jag inte så förtjust i men ingefära och konjak passar. Jag och min köksmaskin experimenterade enligt följande:

Päronkaka med ingefära och konjakston
175 grader varmluft, ca 1 timme

200 g smör, rumsvarmt
3 dl strösocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk konjak
2-3 päron

Sätt ugnen på 175 grader och gör så här:

1. Skala päronen,halvera dem på längden och kärna ur dem. Skär halvorna i klyftor. Lägg dem i en plastpåse tillsammmans med 1 dl socker och 1 msk malen ingefära. Låt ligga medan du rör ihop kaksmeten.

2. Rör smör och socker vitt och pösigt.

3. Tillsätt äggen, ett i taget, och rör ordentligt mellan varje.

4. Tillsätt konjaken, rör om ordentligt

5. Rör ner mjölet utblandat med bakpulvret. Bred ut smeten i en smord och bröad form, ca 1 1/2 liter, med löstagbar kant. Smeten blir tjock. Använd spatel, det är lättast.

6. Tryck ned päronklyftorna, ganska tätt, i smeten

5. Grädda kakan mitt i ugnen ca 1 timme i 175 grader varmluft. Känn med en sticka så att den är klar. Låt kallna.

2013-11-01 P photo 2013-11-01Paumlronkaka_zps5393ed10.jpg
Den blev supergod.🙂

Leave a Reply

