Fem bra saker med semester

Igår var sista vardagen på årets sommarsemester och jag börjde fundera över vad som är så bra med sommar och semester i största allmänhet:

1. Frihet
När jag är ledig äger jag min egen tid. Mitt liv är mitt. Jag går upp när jag vill, äter när jag vill, gör vad jag vill och vill jag inte så låter jag bli. Jag kan glömma klockan och låta kroppen följa den rytm som den mår bäst av. Jag vaknar vid fem-sextiden som vanligt, går upp, äter och surfar eller läser litet. Sedan faller ögonen ihop vid nio och då kryper jag ned hos min älskade och snusar gott en timme till. Kanske vaknar vi och går upp tillsammmans, kanske går jag upp själv. Ser sällan Per före lunchtid när vi är lediga. Sedan går dagen i lugn och ro med de aktiviteter som vi känner för. Det är oerhört lyxigt.

2. Inget klädtvång
Älskar att kunna knata omkring helnäck i lägenheten. Möjligen har jag underkläder och någon tunn transparent tunika som mest ligger som en smekning på kroppen. Vi kan ha fönstret öppet och njuta av fågelsången och doften av sommar och sol. När vi går ut har jag bara en lätt makeup och en lång sommarklänning eller kjol. Sandaler på fötterna och sommarväskan på axeln.

3. Ljuvliga sommar
Jag avskyr vintern med dess mörker, kyla och slask. De två första månaderna på året är bara en lång pina av längtan till mars, ljusare morgnar och vårdagjämning. Så fort det blir tillräckligt med plusgrader får sovrumsfönstret vara uppe dygnet om vid uppehållsväder. Jag älskar doften av blommor och nyutspruckna blad. Balsampoppel, hägg, syren, kastanj och vårens första gräsklippning. Sedan fläder, rosor och jasmin när högsommaren kommer i slutet av juni. Att ligga i min älskades famn omsluten av dessa ljuva dofter är så nära paradiset jag kan komma.

4. Lata lätta middagar
På semestern äter vi vad vi vill och när vi vill. Är det varmt blir det ofta sallad med en köttbit, lax eller kyckling. När jag gör min standardsallad utgår jag från en påse med blandad sallad som är färdig att användas. Det vore kanske mera pk att köpa olika sorters färska blad i lösvikt men de måste sköljas och när det är gjort slänger jag i alla fall nästan hälften av dem för jag är totalt salmonellaparanoid när det gäller sallad. I runda slängar gör jag så här:

1 påse färdig salladsmix
Färska blad från basilika, salvia, oregano, timjan och några kvistar rosmarin. Jag har alltid örtkrukor i köksfönstret och skördar vartefter.
1 grovhackad tomat
1 finhackad vitlökskyfta
Hackad färsk gurka, paprika och en ajo amarillo från egen odling
1-2 grovt hackade avocados
Till dressing använder jag min egen chili-vitlöksolja och färsk pressad citron samt kryddar med svartpeppar och litet flingsalt. Vi har balsamvinäger men jag har svårt att förstå mig på den.

Jag brukar ofta hinna äta frukost två gånger innan Per går upp. Då behöver han en kopp te att morna sig med och när jag blir hungrig igen är det dags för riktig mat. Är vi ute på stan äter vi på något av favoritställena som Texas Longhorn, Eriks vinbar, Lisa på Torget, Ciao Ciao på Vanadisplan eller Milano. Vi går ofta förbi ställen som vi tänker att ”hit måste vi går och äta” men när vi blir hungriga kommer vi aldrig ihåg dem. Gick nyligen förbi en trevlig italiensk trattoria som hör till Cloud Nine på Norra Bantorget. Undrar om vi någonsin får tummen ur och går dit.

5. Ingen stress
Vi är inte mycket för att man ”måste” göra en massa saker på semestern. Inget renoverande, inget hysteriskt flängande på olika aktiviteter och inga folksamlingar. Jag är en introvert person och har alltid tyckt att det varit jobbigt med mycket folk och högljudda fester och nu när jag blivit äldre är jag rent sagt folkskygg. Tackar ständigt nej till fester och mingel om de har hög risk för småbarn eller ligger så avigt till att jag inte kan fly hem med kommunala färdmedel. Det största stressmomentet från förra sommaren var när snälla människor ringde och gratulerade på min 60-årsdag. Jag hade dolt den på Facebook i god tid men det finns ju de som skriver upp saker på penna och papper. Detta året har våra födelsedagar förflutit stilla och lugnt. Vi har köpt saker till varandra som vi tycker om och jag har fått ett underbart kort med en trädgård på av min älskade svärmor.

Leave a Reply

