Tre veckor med Bosse

Det går framåt. Han är fortfarande lättskrämd och det är vissa saker som han inte gör. Katter brukar ju säga ifrån när de är hungriga eller vill något men Bosse är väldigt försynt. Det är sällan man hör något från honom och han stör oss aldrig på nätterna utan sover ensam i salongen. När jag vaknar på morgonen kommer han fram, sträcker på sig och är smeksam men rusar inte genast iväg till köket med ett uppfordrande jamande som katter brukar göra. Jag får fråga honom flera gånger om han vill ha frukost och när jag går ut i köket travar han efter och sätter sig i närheten av sin bricka eller tuggar på sin grästorva. När jag hällt upp blötmat och torrisar så låter han sig väl smaka. Han är inte mycket för blötmat. Han får nu Whiskas men verkar mest intressera sig för såsen. Skall testa ett annat märke och se om han gillar det bättre.

Det tog flera veckor innan han vågade sig upp i soffan men nu händer det att han hoppar upp och låter sig klappas eller ligger på det mjuka ryggstödet och myser.

Bosse i soffan photo 2013-02-20Soffan2_zpseb33076f.jpg
Åh, så skönt

De flesta katter jag träffat tidigare brukar älska att ligga i sängen och sova. Särskilt om man har mjuka varma duntäcken. Bosse vågar inte sova hos oss men det händer att jag lyckas locka upp honom på helgmorgnarna då jag ligger och slösurfar på min platta innan jag går upp. Han tycker att det är mysigt men är väldigt vaksam. Minsta oförsiktiga rörelse så piper han iväg.

Bosse i s photo 2013-02-23Sovrummet5_zpsbd8d658a.jpg
Det är ganska mysigt att bli kliad i alla fall

Bosses förra familj var mycket snälla mot honom men jag vet inte hur han hade det innan dess. Jag har en stark känsla av att han har bott hos människor som har varit elaka mot honom. Det borde förklara bland annat hans oro inför fötter, särskilt stora fötter. Har någon sparkat honom när han var liten? Kanske har han blivit sparkad ur sängen eller soffan eftersom han tvekar så inför att hoppa upp där. Att han skyggar vid häftiga rörelser tyder också på att han är rädd för våld i någon form. Stackars lilla kisse. Jag hoppas att han snart kommer att kunna lita på oss så pass mycket att han slappna av och bara njuta av livet.

2 thoughts on “Tre veckor med Bosse

  1. Ah! Så skönt att läsa om honom och att han trivs. Jag hör att han kommer anpassa sig mycket snabbare hos er än när vi tog honom. Det tog minst tre månader att få honom ens att komma oss i närheten eller sitta i soffan bredvid.😦 Har han klättrat som en apa under sängen än?😀

Leave a Reply

