Brrr, inlägg 2 / 100

Nästan 20 minusgrader när jag klev ut genom porten vid sextiden imorse. Halt som fan. Missade pendeln till Jakobsberg och det var bra för då hann jag köpa en croissant och en risifrutti i Pressbyrån. Glasögonen immade igen så fort jag kom in i affären. För 30 år sedan hade jag tyckt att det varit så pinsamt att jag gått ut igen men nu har jag passerat 60 och bryr mig inte. Har inte tid att bry mig. Sanden i timglaset är på väg att rinna ut och då bryr man sig inte längre. Det är ganska skönt.

Jag avskyr vinter med dess mörker och kyla. Snön är ju vacker förstås. Särskilt när solen orkat över horisonten och trädtopparna fylls av fåglar som ivrigt försöker få litet värme. Som svarta päron sitter de där och huttrar. Jag smuttar på min varma choklad och tänker på badkaret hemma, min varma säng och att jag har det ganska bra trots allt. Ljuset börjar redan komma tillbaka. Det är inte bläcksvart när jag väntar på trebussen längre. Det är t.o.m. ljust när jag kommer hem strax före fyra. Längtar till mars. Det är hoppets månad. Dagsmejans månad med porlande smältvatten och vårdagjämning. Snart skall jag plantera om våra chiliplantor och så en ny jalapeño.

One thought on “Brrr, inlägg 2 / 100

Leave a Reply

