Förkylningskyckling

Vi har varit krassliga ett tag och kycklingsoppa påstås ju vara bra mot förkylning och annat elände. När det var som värst åt vi mycket av Campbells kycklingsoppa med spår av kyckling. Mycket små spår måste jag tillägga. Vi var tvungna att fylla ut den litet med riktig kyckling, vitlök och litet grädde. Då bliv den faktiskt riktigt god. Några chiliflagor på toppen var inte heller helt fel.

Nu har jag och min hosta jobbat en vecka och Per gick tillbaka till jobbet igår. Det betyder inte att vi är helt återställda. Vi är fortfarande supertrötta, snörvlar och hostar. Det är värst för Per som har kronisk nästäppa i vanliga fall. Vi kan knappt pussas utan att han kvävs på kuppen. När jag kom hem från jobbet igår bestämde jag mig för att göra en thai-svensk crossover på kyckling med grön curry och rotsaker. Som vanligt jobbar jag utan recept så det blir helt olika i smaken varje gång.

Chicken curry crossover

Huvudingredienserna, minus kokosmjölk och litet annat krafs som jag plockade fram efter hand

Till grytor använder vi fulkyckling, dvs Kronfågels frysta kycklinglårfilé à 700 gram. Finkycklingen heter Bosarp och helsteks i ugn med bacon och konjak som jag skrivit om här. Jag började med att värma litet raps-och sesamolja tillsammans med en klick smör i en stor gryta. I den stekte jag hackad gul lök, vitlök och strimlad kyckling. Tog det i omgångar så att det fick stekyta. Sedan tillsatte jag gurkmeja, grön currypasta, fisksås, hackad aji amarillo, buljong, svartpeppar, koriander, paprikapulver och något ingefära. Efter det kom kokosmjölken och några limeblad. Såg till att det fanns tillräckligt med vätska för att inte bränna vid och hällde ned finhackade morötter, palsternacka och selleristjälkar. Sedan fick det puttra på låg värme en timme ungefär. Då kokade jag ris.

Det blev gott men inte lika gott som första gången jag lagade den här grytan. Vet inte riktigt vad det beror på eftersom jag inte minns exakt vad jag hade för ingredienser då. Kanske skulle jag hoppat över gurkmejan? Den hör mera hemma i det indiska köket och när jag gjorde samma gryta med indiska kryddor så funkade det mycket bra. Så är det när man experimenterar i köket. Ibland blir man positivt överraskad och ibland blir det halvbra.

Nu skall jag frukostera på chai och halstabletter.

Leave a Reply

