Wake up call

Somliga uttryck gör sig bättre på engelska. Vet inte varför. Kanske beror det på att engelska är den här tidens lingua franca och jag rör mig obehindrat i det som om det vore någon form av sekundärt modersmål. Jag läser mest på engelska, använder engelska i jobbet, tänker och drömmer ofta på engelska och de flesta av mina dataspel och annat teknikrelaterat i min tillvaro är på engelska.

Att översätta wake up call till svenska går naturligtvis men jag känner att jag förlorar nyansen, just den speciella känslan som det engelska uttrycket förmedlar. Exakt vad det förmedlar beror självklart på sammanhanget. Ett wake up call kan vara just det, en väckning på morgonen innan man skall till jobbet, flyget eller vad det nu är. Det är inte det jag tänker på i det här fallet.

Det kan hända saker i livet, väntade eller oväntade, som gör att man stannar upp. Något som får en att se över sin situation, tänka efter och i bästa fall skärpa till sig. Det där som säger: ”Vakna!” Vakna innan du förlorar det käraste du har. Vakna och tänk på att njuta av det goda i ditt liv just nu för ingenting kan tas för givet och imorgon kan allt vara till ända. Vakna och se din del i det som händer. Vakna och skärp dig. Vakna och håll i dig så att du kan stå stark i det som är på väg och som du inte kan, får eller ens vill ändra på.

Jag hittar inget bra svenskt uttryck. Bara ”vakna” känns för tunt. Det ger inte hela bilden. Att ”komma till sans” passar inte heller för kommer till sans gör man (förhoppningsvis) efter det att man fått sitt wake up call. Ett wake up call kan vara en föraning av något, väntat eller oväntat. Det är ögonblicket då allt ställs på sin spets och man vet att nu händer det och efteråt kommer livet inte längre att vara som förut.

Det är en del att fundera på.

Leave a Reply

