10. Tre vägar till mitt hjärta

Haha! Min man är mästare över alla tre och han visste inte ens om det när vi träffades. Jag faller hals över huvud för:

Intelligens. Jag ser upp till folk som kan en massa saker som inte jag kan. Människor som behärskar för mig obegripliga saker som matematik eller teoretisk fysik. Människor som är belästa, som kan sin litteraturhistoria, som kan få wikipedia att skämmas och som aldrig svarar “vet inte” oavsett vad jag frågar om. En av de första sakerna jag lade märke till hos min man är att han visste i princip allting. Oemotståndligt!

Snällhet. Jag älskar snälla människor i allmänhet och män i synnerhet. Snälla människor är inte så vanliga som man skulle önska. Jag har träffat massor av den andra, farliga och spännande sorten och är rejält utled på dem. Dessa odjur lämnar jag med varm hand till andra som ännu inte lärt sig uppskatta den snälle omtänksamme nörden som sitter och pillar med sin dator, sin fjärilssamling, sina böcker eller vad han nu nördar sig med. Geeks are for keeps, som jag brukar säga.

Heder. Det är ett bra ord och en bra egenskap. Jag vet att just ordet heder förekommer i många väldigt otrevliga sammanhang men jag vägrar låta mörkerkrafterna göra det till sitt och det kommer de att göra så länge ordet inte används i positiva och människovänliga syften. Min man är omutligt hederlig. Om han hittade en femhundring på gatan skulle han förmodligen lämna in den till polisen. Om man försökte muta honom skulle han bli arg. Vad som än händer vet jag att jag alltid kan lita på hans ord och det är mycket gott.

En klok, snäll och hederlig människa. Tänk att det skall ta nästan 50 år att hitta en sådan och vilken tur jag hade som gjorde det.

Leave a Reply

