Dag 23 – Det här får mig att må bättre

Jag mår skitbra när jag får göra som jag vill och vem gör inte det? Nu kan man inte alltid göra som man vill, livet ser inte ut så, men i vardagen finns det en massa små saker som jag tycker om och som ger den där härliga varma känslan i kroppen. Jag mår bra när jag är ledig och får planera min dag som jag vill tillsammans med min älskade. Den här Trettonhelgen har varit underbar med vila, sömn, gos, mat, Minecraft och inga tankar på vad man måste eller borde.

Jag mår bra när jag går omkring och pysslar hemma. Gör vardagliga saker i min egen takt. Diskar, småstädar, lagar mat, njuter av det sensuella i att knåda en varm deg. Läser, spelar spel och pratar med mina blommor. Ibland undrar jag om jag är född i rätt århundrade. Å andra sidan är jag väldigt tacksam över att leva i den moderna tid som jag gör. Det var inte så himla länge sedan som kvinnor fick rösträtt, gifta kvinnor myndighetsförklarades (1921) och husagan (officiellt) avskaffades. Det finns fortfarande människor som anser att de har rätt att slå en fysiskt svagare familjemedlem i “uppfostringssyfte” men nu kallas det misshandel och jag hoppas att uppfostringssyftet inte längre räknas som en förmildrande omständighet.

Jag mår bra i min älskades trygga famn.

Jag mår bra när jag känner blomdoft, varma vindar och hör koltrasten spela. Jag mår bra när jag kan promenera barfota på en solvarm skogsstig (utan vassa tallkottar), gå i gräs som räcker mig till midjan och se ulliga vita moln mot en knallblå himmel. Jag mår bra när det är vår och sommar.

Jag mår bra när jag ser att goda och hjälpsamma människor faktiskt finns. Till exempel när jag läser en glad insändare från en människa som tappat sin väska och fått tillbaka den orörd eller när ett läkarteam samlas för att utan kostnad hjälpa en fattig människa med en fruktansvärd sjukdom. Då blir jag varm i hela kroppen och känner hopp för mänskligheten. Jag mår bra när jag läser om allt som uträttas av Läkare Utan Gränser och många andra organisationer även om jag känner vrede och sorg över allt lidande som finns. Smolket i glädjebägaren är ständigt närvarande. Det är också en del av livet.
Tage Danielsson är som vanligt tänkvärd.

Leave a Reply

