Dag 08 – Några ögonblick

Under livets gång upplever man vid sällsynta tillfällen ögonblick som hänger kvar i medvetandet. Som oljemålningar hänger de i minnenas rum och jag kan gå runt och se på dem och i ett slag transporteras jag tillbaka till just det ögonblicket och minns exakt hur jag kände det just då. Hjärnans kemi är sannerligen fantastisk. Jag går in i mina minnesrum och ser på några av tavlorna.

I den äldsta tavlan är jag mycket liten. Jag kryper över tröskeln in till finrummet där jag egentligen inte får vara. Dörren är av trä och har en glasruta. Golvet innanför är parkett och intill tröskeln ligger ett mjukt vitt lammskinn. Det kommer från pappas gård där han har får. Någon lyfter upp mig och ögonblicket är slut. Jag känner just ingenting på det här stadiet. Jag bara är.

En annan tavla visar mig som barn. Jag står i skogsbrynet i backen ovanför mormors och morfars hus och ser ut över det lilla hygget ned mot den stora täta skogsdungen. På hygget växer mjölkört, litet sly och buskar och stora tuvor av det där röda gräset med sidenmjuka vippor som jag tycker så mycket om men inte vet vad det heter. Det är stenigt och lingonrisigt. I kanten på andra sidan hygget står Älgen. Jag står alldeles stilla och känner hur tiden stannar. Älgen vrider vaksamt sina stora öron och lyssnar. Jag står kvar som förstelnad tills den vänder som och smälter samman med skogen. När den har gått kommer tidens brus tillbaka som ett vattenfall och jag kan andas igen.

Den sista tavlan jag tittar på visar en hotellinteriör. Jag och den som skall bli min älskade make har kommit tillbaka från mässan och står med armarna om varandra framför fönstret. Men vi ser inte ut. Vi blundar och ser in i varandra, försiktigt trevande efter den framtid vi inte ännu vet att vi skall få. Jag borrar ned nosen i hans kavaj och drar in doften av honom. Vilar i famntaget och tiden stannar. Som lätta snöflingor faller den till golvet och blir en mjuk matta runt våra fötter. Det ögonblicket kan jag gå in i närsomhelst och finna frid.

One thought on “Dag 08 – Några ögonblick

Leave a Reply

