Sugen på rågkakor

Mormor bakade allt bröd själv, både matbröd och kakor, samt en slät okryddad vetelängd i veckan till “foggla”. Jag minns hur jag satt i timmar på köksbänken och studerade alla småfåglar som kom och tiggde mat sommar som vinter. Talgoxarna var särskilt lätta att få så tama att de åt ur handen och om maten råkade ta slut så satte de sig på fönsterblecket och knackade på rutan. Morfar hade en stor plansch på Sveriges fåglar i sitt arbetsrum och med hjälp av den lärde jag mig känna igen de olika arterna.
Men nu skulle det handla om bröd.

Jag älskade mormors goda rågkakor och har inte hittat något i handeln som ens liknar de som hon bakade. Hennes eget recept har jag inte fått tag på. Hon hade det väl i huvudet som det mesta. Det fick bli en nödlösning.

Mammas kokbok
Mammas stora kokbok. I den finns allt om matlagning från grunden. Den skrevs nog under eller strax efter ransoneringstiden.

Recept
Receptet på rågbröd.

Jag valde mjölk som degspad och använde 50 g färsk jäst för matbröd som rördes ut med en tesked socker. Hade bara ljus sirap så det fick bli den. Flott var en vanlig ersättning för smör när jag var barn men mormor använde alltid smör så smör fick det bli. Hade inga riktiga brödkryddor hemma men tog litet kummin.

Rågkakor
De blev goda. Inte som mormors men helt okej.

Om jag inte minns fel borde de vara något grövre och mörkare. Färgen kan ha med den ljusa sirapen att göra. Mormor använde alltid mörk sirap så jag skall köpa det till nästa gång. Kanske använde hon också rågmjöl istället för rågsikt. När jag gjort slut på rågsikten skall jag testa med rågmjöl + vetemjöl istället och krydda med anis och fänkål som mormor gjorde.

Jag saknar min mormor väldigt mycket.

Leave a Reply

