Obegränsat med kyckling

Hade Bästa Väninnan på middag igår. Vi är båda galet förtjusta i kyckling så jag plockade fram min husgudinna Nigella Lawson och lagade hennes brandied bacony chicken. Kanske inte så smart att ha ugnen på i flera timmar med tanke på att det var 30 grader varmt ute och förbaskat kvalmigt men jag älskar den här rätten och den sköter sig själv i ugnen medan jag sitter i ett annat rum och flämtar framför fläkten.
På menyn står alltså kyckling som serveras med sallad, en liten tomatsalsa vid sidan om, skysås med grädde, citron och rosmarin och en ostbricka till dessert. Inga konstigheter.

Jag hade två kycklingar och det går åt ett paket bacon till varje. Började med att klippa ned bacon i en stekpanna och steka det knaprigt. Under tiden sköljde jag fåglarna och kollade upp att de var ordentligt urtagna. Torkade av med hushållspapper och gnodde in med smör som blivit över sedan jag smort ugnsformen. Jag placerade kycklingarna med med bröstsidan upp i formen och fyllde dem med bacon. Sedan hällde jag ned en duktig skvätt konjak i baconfettet och lät det bubbla upp. Denna ljuvligt doftande sky hälldes sedan över kycklingarna och bums in i ugnen på 225 grader. När de blivit vackert gyllene sänktes värmen till 175 grader och där fick de stå tills de blev klara. Jag penslade dem en gång i kvarten ungefär.

Det skulle inte vara någon potatis till så jag gjorde en matig sallad. Romansallad, färsk salvia, färsk basilika, två avocados i tärningar, ett tärnat päron, en krossad vitlöksklyfta, flingsalt, svartpeppar, god olivolja och en halv pressad citron. Inga tomater med tanke på allergikern i familjen. Istället gjorde jag en enkel tomatsallad att ha vid sidan om. Tärnade plommontomater, finhackad rödlök, olivolja, färsk hackad oregano, salt och svartpeppar.

När kycklingarna var klara fick de vila sig på ett fat en stund. Jag silade den goda stekskyn och redde med litet maizena. Spädde sedan med grädde och kryddade med färsk hackad rosmarin som jag luggat från krukan i köksfönstret, saften från en halv citron, salt och peppar. Tillsatte litet grönsaksbuljong för att få mera djup i smaken.

Baconkyckling
Det blev gott.

4 thoughts on “Obegränsat med kyckling

  1. Pingback: Förkylningskyckling « Akela’s Lair

  2. @Mia. Väl bekomme. Hoppas den skall smaka. Den är bara ett av många fantastiska recept jag hittat i Nigella Express.
    Tack för att du tittade in hos mig.🙂

Leave a Reply

