Min älskade fyller år idag

Födelsedagar är något som får mig att tänka på tidens gång. Jag tänker tillbaka på det som varit och ser framåt mot det som finns kvar. Igår kväll innan jag somnade och idag på morgonen har jag funderat mycket över våra allra första dagar tillsammans. Han bodde då i Angered och jag var på besök, det besöket som stadfäste vårt förhållande. Jag minns hur jag låg och betraktade hans ansikte på morgonen. Låg där i timmar och bara drunknade i de fint penslade ögonbrynen, näsan som han själv tycker är för stor men som jag tycker är utsökt vackert skulpterad. Sömnens lugna andetag, de skälvande ögonlocken som skvallrade om att han drömde, allt som var han. Ni som innerligt älskar någon vet precis hur det är den där första skälvande tiden då ingenting är säkert och då man inte kan slita ögonen från varandra för tänk om…

Allt det där kommer tillbaka när vi har något gemensamt att fira som exempelvis födelsedagar. Vi har en ganska avslappad inställning till bemärkelsedagar i alla former. Vi köper gärna presenter tillsammans och gör inte så himla stort projekt av det. Han ville ha Red Dead Redemption till Xboxen och självklart fick han det. Idag sov vi till långt inpå förmiddagen (hurra för semester) och var väl ute på stan vid halv två. Larvade omkring i City och hamnade i Östermalmshallen hos Lisa. Hon har en trevlig servering på torget men den var knöfull och slamrig så vi föredrog den lugnare miljön inne i hallen. Klockan hade hunnit bli 15 så lunchrusningen var över. Per tog (självklart) en Toast Skagen som var så underbar som bara Lisa kan göra den och jag tog lenrimmad lax med dillstuvad potatis. Det var såå himla gott! När vi satt där började vi fundera på vad som skulle passa till rimmad lax om man nu inte vill ha dillstuvad potatis och vad skall vi göra med tzatziki som vi har i kylen hemma. Det är så mycket vitlök i tzatzikin så jag tycker inte att det passar till rimmad lax, möjligen till varmrökt. Om man skippar vitlöken och istället har massor med finklippt dill, litet citron och svartpeppar får man kanske en “svensk” tzatziki som passar bättre. Måste pröva vid tillfälle. Vi har fortfarande mycket semester kvar, vädret verkar hålla och vi har många idéer om vad vi skall leka med i köket. Nu leker vi med en rosa cava som vi inte testat förut. Det är torr och god men kanske litet tunn. Rotari rosé är snäppet bättre. Lanson är naturligtvis en höjdare men när vi leker så gör vi det med budgetviner. Kanske tycker den här om att leka tillsammans med Saint Augur. Testa, testa. Det är roligt.

Leave a Reply

