Mellan uppdrag, första veckan

Nu har jag varit mellan uppdrag i en vecka och börjar känna mig pigg och utvilad. Visserligen gör jag en massa hushållsarbete men det sker i min egen takt och jag gör det jag känner för. Börjar alltid dagen med att kolla vilka uppdrag som kommit in på intranätet och att mobilen är ordentligt laddad. Har alltid block och penna inom armlängds avstånd ifall chefen skulle ringa och boka iväg mig på någon intervju. Även om jag sitter på bänken just nu så har jag trots allt arbetstid och går upp kl 06 på morgonen precis som vanligt och ser till att jag ser presentabel ut. Det är det minsta jag kan göra för mitt företag. Samtidigt måste jag erkänna att det är skönt att vara litet ledig nu när det är vår och soligt. Har haft fönstret vidöppet hela dagarna så att chiliplantorna skall få sol och luft. De första blomknopparna har redan visat sig.

Men inget paradis utan ormar. Igår kväll ringde det på dörren och jag och Per tittade på varandra, typ WTF. Det ringer aldrig på hos oss. Det var en granne som berättade att vi haft inbrott i vårt vindsförråd. Han hade också fått sitt uppbrutet och när han såg det passade han på att gå en vända och kolla överallt. Himla bussigt gjort. Jag vet inte vad det var för fjortispundare som varit inne i vårt förråd men de hade varit noga med att peta hål i varenda plastpåse. Kartongen med min mammas fina dockservis i porslin som hon lekte med som barn var tom. Varför tog de den och lämnade kartongen? Jag fattar inte. Sedan hade de varit inne i de stora kassarna med skokartonger. Biancokartongen som innehållit mina enda bekväma vita sandaletter var tom. Konstigt. De skorna fyller minst fyra år i sommar och jag hade tänkt köpa nya. Tjyven har antagligen 39 i skonummer eller en tjej med den storleken. En annan tömd kartong hade tidigare innehållit ett par skor inköpta på NK i juni förra året för ca 1500 kr. Pinsamt nog kommer jag inte ens ihåg vad jag köpte för skor förra sommaren. Brukar inte hitta bra skor på NK. Köper det mesta på Svan, Scholl eller Hallmans Skomakeri. Vi hittade två stora kassar med sommarskor men jag undrar om det inte borde vara tre. Jag får gå igenom alltihopa imorgon. En bra sak med det hela är att nu är vinden röjd. Mammas gamla resväska i plast och en massa tomkartonger har hamnat i grovsoprummet. Alla gamla kläder verkar vara kvar och jag behöver prova igenom dem, sortera efter storlek och trava iväg till Myrorna med det som jag inte kan/vill ha längre. Mjukisdjuren, barbiedockorna och de andra leksakerna får gå på auktion. Jag har att göra med andra ord. J-vla tjyvar!😦

Leave a Reply

