Ett glas om dagen

Nu har det kommit en ny studie som visar att ett måttligt(!) intag av vin, helst rött, har positiva effekter. Anna Bäsén som jag gärna läser både i Expressen och på Twitter länkade till denna artikel i China Daily’s hälsosektion. DN har även skrivit om en studie som visar att ämnet resveratrol som finns i vindruvans skal “skyddar hjärta, kärl, ögon och ben mot att åldras“. Nu tvivlar jag på att någonting öht kan skydda oss från att åldras. Vi blir alla äldre med tiden och vi måste alla dö. Så är det bara. Resveratrol finns förresten i en massa andra bär också så man kan säkert lika gärna äta dem. Frågan är hur mycket. Jag tar nog hellre ett glas rödvin om dagen än en halv pall med färska tranbär.🙂 Googlar man på ämnet så ser man att många hälsokvackare snabbt hoppat på tåget till lättförtjänta pengar från godtrogna konsumenter. Quackwatch manar till försiktighet.

Kom nu att tänka på något som min kloka mormor brukade säga: För mycket och för litet skämmer allt. Till helgdagsmiddag dricker jag gärna vin. Om jag tar ett glas vin till en lunch en ledig dag späder jag gärna ut det med vatten. Nej, det är inte så hemskt som det låter. Det blir svalt, lätt och gott. Passar utmärkt till lunch och man blir inte lummig i huvudet av det. Ett glas räcker. Kosttillskott och dyrbara undermediciner tackar jag nej till.

Leave a Reply

