Avtackning, långhelg och poulet rôti.

Älskade Make börjar nytt jobb nästa onsdag. Den sista veckan var förstås en sexdagars med tidiga morgnar och jobb hela lördagen. AW på fredagen med öl och goda burgare på Bishop’s Arms. Lördagen blev en mera stillsam historia med Xbox och en matbit hemma hos oss. Jag hade funderat ganska länge på vad jag skulle laga eftersom jag inte visste om det skulle bli fem eller tio gäster på kvällen. Vi blev totalt fem personer och det kändes lagom. Maten räckte precis.

Jag hade färska rödbetor hemma och var sugen på att försöka kopiera en jättegod sallad som jag åt på Ulriksdal för en dryg vecka sedan. Den var så enkel. Bara färska betor, getost, fräscha späda spenat- och mangoldblad och toppat med flingsalt. Jag hade ingen lust att fixa med potatis, ris eller pasta så sovlet måste bli något som passar med bara sallad. Det fick bli ugnsstekt kyckling.

Photobucket
Det bästa basreceptet har jag i min franska kokbok. Har lagat det flera gånger och det har alltid blivit bra.

Jag hade köpt två stora kycklingar, ca 2.5 kg tillsammans och litet örter, salladslök, färsk vitlök och citron. Valde länge mellan getost och feta men bestämde mig för feta. Den verkade litet fastare i konsistensen och bättre för sallad där man vill ha hela bitar. Resten av ingredienserna hade jag hemma. Borde ha köpt baguetter men glömde naturligtvis bort det.

Örter till kyckling
När jag hade hällt upp litet Casillero del Diablo som matlagningsvin till mig själv och satt ugnen på uppvärmning till 225 grader började jag med att göra kryddblandningen till fåglarna.

Jag hackade den färska vitlöken och blandade med litet olivolja i en skål tillsammans med klippt färsk basilika och timjan. Några tag med svartpepparkvarnen och litet rosmarinsalt och det var färdigt. Sedan sköljde jag ur fåglarna ordentligt, torkade med hushållspapper och saltade dem lätt inuti. En liten välskurad citron hade skurits i kvartar och varje pippi fylldes med citron och örter. Gnodde in fåglarna med smör och klappade in resten av örtblandningen och lade i en stor panna.

Kryddade kycklingar
Klara för ugnen. De skall bryna ordentligt runt om. Penslas med smält smör och litet lönnsirap för att få en vacker färg och vaktas noga så att de inte bränner. Jag hade varmluften på men inte övervärmen. De blev vackert gyllenbruna ändå. När de var väl brynta lades de med bröstsidan upp och ugnstemperaturen sänktes till ca 180 grader. Enligt kokboken behövde de ca 90 minuter för att bli klara så jag hade gott om tid att göra salladen. Dök ned i ugnen var tionde minut ungefär för att pensla.

Sallad med rödbetor
Rödbetorna hade jag kokat tidigare på dagen så det vara bara att ansa och skölja salladsbladen, skala och skiva betorna, skära fetaost i tärningar och blanda. Hade ingen dressing förutom litet god olivolja och några droppar citron och svartpeppar. Lade upp på fat och strödde över flingsalt.

När kycklingarna var klara fick de vila sig en stund medan jag gjorde såsen. Hällde upp den örtdoftande stekskyn i en kastrull, redde av med litet mjöl, spädde med grädde och tillsatte litet grönsaksbuljong och kycklingfond. Litet nymalen rosépeppar fick också vara med. Funderade en stund på soja men eftersom jag ville ha en ljus sås så fick den vara. När såsen var klar skar jag kycklingarna i bitar. De var precis som jag ville ha dem. Saftiga och så välstekta att köttet nästan ramlade från skrovet.

Photobucket
Dukade upp på köksbänken och sedan var det bara att säga åt grabbarna att slita sig från Xboxen och hugga in.

Det blev yttepyttelitet mat kvar. Gör väl något av det senare ikväll om vi orkar äta mera. Efter att ha fastnat i Café World på Facebook har jag blivit så sugen på eggs benedict att jag var tvungen att försöka. Följde naturligtvis inte receptet slaviskt men det blev gott ändå. Och mäktigt. Det har gått flera timmar och vi är fortfarande mätta.
Imorgon borde vi nog gå ut och röra på oss en stund. Vi har tagit en minisemester och är lediga måndag och tisdag. Skönt.

One thought on “Avtackning, långhelg och poulet rôti.

  1. Men åh, det lät sagolikt gott! Måste testa kycklingen vid tillfälle. Har också Det goda franska köket hemma men på sistone har det blivit alldeles för lite mat från kokböcker och alldeles för många snabba vardagsrätter som vi redan ätit hundra gånger. Tyvärr en fråga om ork, vilket vi inte har så gott om just nu, men vår tid kommer snart. Hoppas vi.

Leave a Reply

