Men det här skulle ju inte bli någon matblogg!

Jag är inte ens särskilt bra på det. Laga mat alltså. Äta mat är jag däremot väldigt bra på. Stöka i köket tycker jag också om. Ibland säger jag till Per: “nu går jag ut i köket och leker”. Då vet han att han kommer att bli utsatt för ett kulinariskt experiment om en stund. Ibland blir det lyckosamt, ibland inte. För det mesta får jag gasta på honom att komma ut i köket och rädda såsen. Trots sitt nästan obefintliga luktsinne har han en fantastisk förmåga att få kryddningen rätt. Hans chili är inte av denna världen. Men nu kommer det inte att handla om chili utan fiskgryta. Jag gör den ibland och den brukar bli god. Har i vanlig ordning inget riktigt recept utan kör litet på en höft. För det mesta har vi använt räkor och lax men den här gången bestämde vi oss för vitfisk.

Fiskgryta1
Det blev miljövänligt (förhoppningsvis) fångad torsk och pilgrimsmusslor som är de enda musslor jag tycker om. De finns frysta på PrisXtra och duger utmärkt i vardagslag. Fyra hackade vitlöksklyftor, kryddor, en halv kruka finklippt dill, ärter och räkor. Litet grönsaksbuljong åkte med för att få en mustigare smak. En näve risgryn för att göra det litet matigare. Stellini hade nog gått lika bra.

Började med att tina pilgrimsmusslorna och bryna dem i smör. Fem stycken var på tok för litet märkte jag nu. Köper flera till nästa gång. Sedan smälte jag litet smör i vår nya fina kastrull som vi köpte på utförsäljningen på Norra Stationsgatan förrförra helgen. De skall snart börja riva där så vitvaruaffären Hemma vräker ut allt de har. Passa på den som behöver något till köket. De har bra grejor och är väldigt trevliga.

Fiskgryta2

Jag hade bara en trea grädde hemma så jag började med en vanlig smör-mjölredning och spädde med grädde och vin. Hällde i vitlöken och ett paket saffran som jag mortlat tillsammans med Maldonsalt, rosmarin och rosépeppar. Hällde på resten av grädden och lät det stå och gona sig en kvart så att smakerna skulle utvecklas och vitlöken bli mjuk. Pytsade sedan i dillen, räkor, torsken som jag skurit i munsbitar, ärter, en lite näve risgryn och pilgrimsmusslor. Det fick småputtra tills riset blev mjukt. Basmati tar knappt en kvart och då hinner fisken också bli precis genomkokt. Dukade i salongen och plockade fram silver. Vi hade öppnat en Carrington kvällen innan så den fick bli måltidsdryck med ett litet glas sherry som aperitif. Tittade på film till maten som vi brukar.

Fiskgryta3
Det blev gott. Kanske litet för stark saffranssmak. Ett paket skall nog vara till en större gryta. Och mera pilgrimsmusslor. Absolut. Jag måste lära mig litet flera rätter med dem för de är fantastiskt goda.

Om jag skall försöka tota ihop ett recept ur minnet så blir det ungefär så här:

Fiskgryta

Ett torskblock, ca 400 gram
Minst 5 st pilgrimsmusslor
En näve räkor
En näve ärter
En näve risgryn
4 hackade vitlöksklyftor
Vitt vin att späda med
3 dl matgrädde
Smör att steka i och till redning
1 msk mjöl till redningen
Saffran, havssalt, rosmarin, rosépeppar, kanske litet svartpeppar
En halv kruka finklippt dill.

Leave a Reply

