Binda ris åt egen rygg

Det var precis vad jag gjorde några dagar före jul. Jag var helt medveten om saken. Eftersom vi fick fyrbent besök under julen skippade vi golvvasen med tallris och dingel och dekorerade kökslampan istället. På mormors vis med tallris och röda sidenband. Jag visste hur det skulle bli att ta ned alltihopa och jag har skjutit det framför mig till bristningsgränsen. Men nu är det baske mig mitten av februari och jag måste börja med vårsådden i fönstren med mera. Så fram med stegen och sedan blev det tallbarr över hela köket, tallbarr över hela mig och jag svär på att vi kommer att hitta tallbarr på många intressanta ställen resten av året.

Tallbarr
Golvet blev fullt men det var lättsopat.

Då var Dagens Nyttighet avklarad så jag kunde med gott samvete ägna mig åt roliga saker. Hade varit ute i snöröken tidigare på dagen och inhandlat kärleksgåva till Älskade Make på Game vid Fridhemsplan. Velade litet fram och tillbaka och bestämde mig sedan för att åka till Lagamati som ligger hörnet om kyrkan vid Odenplan. Vi behövde en stektermometer som det inte går att diska bort graderingen på och det borde väl finnas i en “riktig” köksbutik. Butiken var jättefin och jag kom ut med en pastamaskin och världens snyggaste vinställ. Vadå stektermometer?

Pastareceptet är enkelt. 100 gram mjöl och ett ägg. Knåda till en deg och låt vila i en plastpåse i rumstemperatur en halvtimme. Sedan fick jag googla litet för att komma underfund med pastamaskinen. Den kan göra lasagneplattor, tagliatelle och spaghetti. Helt okej. Framförallt kavlar den ut degen tunnt, jämnt och fint. Första försöket blev tagliatelle.

Första pastan
De skall torka minst en timma så jag tyckte att det blev enklast att hänga dem över en stol. Ser ut att bli lagom till två personer. Laxklampar, räkor, dill och grädde finns hemma så det blir väl något i den vägen. Bubbel finns kvar sedan igår. Det kan bli en trevlig lördagskväll.

2 thoughts on “Binda ris åt egen rygg

  1. Det blev faktiskt gott men pastan var väldigt bräcklig när den torkat och en hel del hamnade på golvet på vägen till kastrullen. Som tur var räckte det precis till oss två ändå. Nästa gång skall jag nog rulla ihop tagliatellebanden till små knyten innan jag torkar dem. Har också sett en del recept på nätet där det ingår några droppar olja och litet salt i pastadegen. Riktigt durumvetemjöl borde också gå att få tag på någonstans. Det blir att experimentera. Najs.😀

Leave a Reply

