Hemkörda crostini och annat pill

Vi hade kära vännerna P & T med dotter på middag i helgen. Jag hade förberett noga med att skriva meny, inköpslista och att-göra-lista i förväg. Letade febrilt efter receptet på hemgjorda crostini som jag vet att jag sett alldeles nyligen någonstans men det stod icke att finna. Nåväl, hur svårt kan det vara? It’s hardly rocket science. Jag köpte två vetebaguetter på Bakery and Spice, skar dem i ca 5 mm tjocka skivor, penslade med olivolja, lade på bakpappersklädd plåt och ugnsrostade. Två baguetter blev nästan 100 crostini och inte en enda gick sönder. Knapriga och goda blev de också.

Crostini nybakade
Rosta i ca 200 grader med varmluften på tills de blir gyllene.

Nakna crostini gör ingen glad. Något gott måste kladdas på. Jag hade gjort tre röror. Alla rördes ut till viss del med helfet Crème Fraîche för att få rätt konsistens, ungefär som murbruk.

Avocado och mögeloströra
Mosa en avocado med Saint Augur och litet Crème Fraîche. Använd elvisp eller stavmixer så att röran blir slät. Tillsätt salt, nymalen svartpeppar och liiite pressad citron. Dekorera med valnötter.

Chèvre med fikonmarmelad
En klassiker. Bred chèvre på crostini och toppa med marmelad.

Cream cheese och lax
Hacka rökt lax och rör ihop med helfet Philadelphia och litet Crème Fraîche. Tillsätt salt, citronpeppar och en aning piri pirisås. Litet finhackad chili eller en knivsudd malen cayennepeppar hade nog gått lika bra. Dekorera med dillkvist.

Crostini dekorerade
Så här blev det.

Jag är inte sådär jättebra på att laga mat så det blev ett säkert kort till huvudrätten. Entrecôte från Taylors and Jones med sallad och bearnaise. Shiraz att dricka till. Vi gillar Penfolds Hyland shiraz så vi började med den. Sedan hade jag köpt en Fox Creek Red Baron bara för att testa. Ja, jag erkänner. Det var etiketten som avgjorde. Ibland måste man få göra fåniga saker. Men den var inte dålig. Helt okej att byta av med.

Två shiraz
Snobben skulle gilla den röde baronen.🙂

2 thoughts on “Hemkörda crostini och annat pill

  1. Men gud så gott! Och jag förstår att ni föll för Red Baron-etiketten, det hade jag nog också gjort. Ska nog testa den, vi har ju tre baroner i familjen, varav två rävrödhåriga.🙂

Leave a Reply

