Frostrosor och spisrosor

De förstnämnda får vackert stanna utomhus. Behövde bara sticka näsan utanför dörren på vägen till tvättstugan imorse för att bestämma mig för att nähäpp, det blir ingen NK-rea idag. Efter tvättpasset höll jag värmen genom att baka en laddning av mormors goda grahamsbullar. Rev fram den gamla matberedaren ur skåpet.

Mixamat
Philips Mixamat från tidigt 90-tal.

Jag köpte den till mamma när hon började få svårt att slå degar för hand men hon använde den nästan aldrig. Alla tillbehör som köttkvarn, rivskivor, passersats mm finns kvar. Den är ful som stryk men funkar perfekt. Jag drömmer om en Kitchen Aid men med alla tillbehören kostar den säkert 7-8000 kronor. Jag tror att jag försöker använda den gamla litet mera innan jag tar beslut om att köpa en värstingpryl till köksskåpet.

Mormors recept på grahamsbullar är väldigt enkelt. Hon räknar upp ingredienserna och skriver sedan att “degen blandas och arbetas som vanligt”. Inte ett pip om jäsningstid, ugnstemperatur eller annat tjafs. Hon hade iofs vedspis och brukade känna av ugnsvärmen genom att helt sonika öppna luckan och sticka in handen. Sedan kände hon på doften när bullarna var klara. Hon var fantastisk min mormor. Efter litet experimenterande har jag kommit fram till att ett vettigt recept är ungefär så här:

Mormors Grahamsbullar, 220 grader ca 5 min

6 dl grahamsmjöl
5 dl vetemjöl, samt ca 1 dl till utbakning
50 g jäst
1 tsk salt
2 msk sirap
2 msk smör

Värm mjölken till ca 37 grader. Jag låter smör, sirap och salt följa med i degspadet. Smula ned jästen i en skål och rör ut den med litet strösocker. Häll mjölet i matberedaren och tillsätt jäst och degspad. Låt maskinen gå ca 5 minuter. Degen skall sedan jäsa en halvtimme under bakduk. Tag upp den på bakbord, knåda och skär bitar som formas till runda bullar. Platta till dem litet. Grädda i mitten av ugnen tills de får fin färg.

Bullar i ugn
Fler än en bulle i ugnen. Jag gjorde dem ganska små för jag trodde att de skulle jäsa upp under gräddningen men det gjorde de inte. Storleken blev som briocher men nästa gång gör jag helt enkelt några färre och större. I den här storleken blev de 30 stycken.

Photobucket
Mormor hade aldrig hört talas om flingsalt men jag gillar det så innan gräddningen penslade jag med litet vatten och strödde på några flingor Maldonsalt. Bullarna blev mycket goda med cheddarost och Old English marmalade. En kopp Earl Grey satt bra till.

Leave a Reply

