Frostigt avslut

Rimfrost
Brrr, så kallt det är. Minus 10 i flera dagar nu. Rimfrosten ligger tjock på den stora kastanjen och de andra träden och buskarna på gården. Det är vackert. Särskilt när man betraktar det inifrån med ett glas varm saftglögg inom bekvämt räckhåll.

Jag har varit ledig en vecka och börjar så sakteligen återgå till mänsklig skepnad. Efter att ha sovit ca 10 timmar per natt nöjde jag mig nu med knappt fem. Var uppe redan halv sex. Jag tycker om att vara uppe tidigt på morgonen, före alla andra, och ha en tyst omvärld helt för mig själv. Göra en kopp te och stå i fönstret och titta på de sovande husen mittemot. Enstaka fönster lyser och jag tänker att där bor det småbarnsfamiljer eller någon som antingen är morgonpigg eller har svårt att sova. Förutom susningarna i öronen som jag inte märker av i vanliga fall är tystnaden total och då tänker jag på att tystnad på något sätt har blivit en lyx i vår industrialiserade ständigt uppkopplade värld. Från morgon till kväll är vi omgivna av en ständig kakafoni av olika ljud. Det lågmälda vinandet från datorer och ventilationsanläggningar, trafikbrus som tränger in från gatan, surr från kylskåp, kaffeautomater och annan apparatur. Muzak i hissar, varuhus, kontorslandskap och frisersalonger. “Roliga” mobilsignaler som är roliga de första tre gångerna man hör dem men sedan förvandlas till ren plåga. Ständigt denna ljudkuliss och är det undra på att det börjar bli högre status att ha mobilen avstängd än ständigt påslagen och att folk åker iväg på retreat bara för att komma undan ett tag. Jag skulle själv gärna åka på retreat en helg bara jag slapp allt woowoo med andlighet, kristallterapi, meditation, kaninmat mm som brukar ingå i paketet. Jag vill bara vila, äta god mat, dricka gott vin, vandra i naturen och få vara i fred med mina tankar och min älskade ett tag. Mitt kroppsspråk är så övertydligt att jag kommer säkert att kunna kommunicera utan problem.

Samtidigt som jag springer upp och ned till tvättstugan funderar jag över året som varit. Det har varit ett bra år. Vi har fått köket iordning, vi har jobb och vi är friska. Vi firade vår femåriga bröllopsdag och är fortfarande innerligt förälskade i varandra. Inte på det där smått vansinniga sättet som när vi var nykära utan mera vardagligt varmt och glödande. Vi är trygga i vårt land, i vårt hem och med varandra. Vi trivs med det vi gör och har underbara vänner. Vi är inte rika monetärt sett men har inga ekonomiska bekymmer. Vi har vår hushållsekonomi i ett excelark och där skriver vi upp alla gemensamma utgifter som hyra, el, bredband osv. Sedan har vi en hushållskassa som vi turas om att mata med femhundringar. Det som inhandlas på Systemet skrivs också upp. Summeringar görs månadsvis så vi har järnkoll på vår ekonomi. Det kan tyckas oromantiskt men funkar bra för oss. Vi vill inte ha några ekoproblem i vår relation, alltså håller vi koll på saker och ting. Easy peasy. Förhoppningsvis blir även 2010 ett bra år.

Medierna är naturligtvis nyårsyra, vad annars så här års. DN har påpassligt hittat en ny fransk-brittisk studie som visar att ett måttligt intag av champagne är bra för hjärtat. Inte konstigt. Måttlighet är nog bra för det mesta. Vi håller oss till budgetbubbel i år. Australienska Carrington för 69 spänn är helt okej. Vi tycker att det är godare att dricka rent än Chapel Hill som annars varit vårt budgetbubbel numero uno men mest använt som filler till drinkar. Vi kommer att fira nyår för oss själva detta år. Det känns bra för jag vill helst inte gå ut när det är så här kallt. Brukar inte gå ut på nyårsafton ändå eftersom jag är så skotträdd. Hatar smällare och raketer. Står hellre i sovrumsfönstret och glor vid tolvslaget. Vi gick inte iväg till hallen detta år men har mat ändå hemma. Per gör jättegod skagenröra och den som PrisXtra själva geggar ihop duger den också om man piffar upp den litet med citronpeppar, svartpeppar och rejält med dill. Till nyårsmiddag blir det nog lax. Jag skall försöka att inte fira nyår i myspyskläder men lovar inget. Nej, inga nyårslöften heller.🙂

Men jag önskar. Önskar mera vila och mindre stress. Mera frid och fred än krig och konflikter. Hälsa och kärlek. Till mig själv och till alla andra människor på vår planet.

Gott Nytt År!

Leave a Reply

