Vackra mandelbröd

Jag har alltid haft ett kluvet förhållande till matematik. Jag tycker om det. Det fascinerar mig. Jag tycker att det är vackert på ett obegripligt sätt som t.ex. surrealistiska målningar eller liknande. Jag förstår mig alltså inte på det. Det gick bra med matten under de tidigaste skolåren och jag vann små klasstävlingar i räkning och så men så men allt föll ihop när mamma började förhöra mig på läxorna med mattpiskan i högsta hugg. Jag kan fortfarande knappt göra den enklaste lilla beräkning utan att hamna i något semikatatoniskt tillstånd där alla intellektuella funktioner jag eventuellt har skär ihop.😀

När jag ögnade igenom DN imorse halkade jag in på en länk till Ny Teknik och en artikel om fraktaler. Benoit Mandelbrot känner jag till och fraktaler är något som jag genast reagerar på när jag ser ordet. Minns en mycket intressant artikel i Illustrerad Vetenskap för flera år sedan. Efter att ha läst den såg jag fraktaler i naturen överallt. De är mycket vackra. Jag älskar dem.

Mandelbulb

Denna och många andra fina mandelbulbs finns på Daniel Whites webbplats. Titta också på videon Rena Jones – Open Me Slowly. Den hackar gärna så det kan vara en bra idé att ladda ned den först.

Leave a Reply

