Lat söndagslunch

Älsklingens jobb hade AW och avtackning på Bishop’s Arms runt hörnet igår kväll. Påbud hade utgått om att det eventuellt skulle dras hem några kollegor på spelkväll. Jag gillar ju att leka i köket när Per och gäster sitter och leker med Xboxen i salongen så jag konsulterade Nigella Express, bestämde mig för Buttermilk Chicken Drumsticks och New Orleans Coleslaw och larvade iväg till PrisXtra efter ingredienser. Nu dök folket upp typ en kvart efter jag hade gått och lagt mig så sorry folks, sucks to be you. Maten blev söndagslunch till mig och min trötte make istället.

Nu gör jag som jag brukar. Ser receptet i kokboken mera som inspiration än instruktion. Är det något som jag inte gillar så ersätter jag det med något annat om det går. Annars blir det ett annat recept. Så är det bara. Buttermilk är kärnmjölk och det har jag inte sett i svenska affärer på jag vet inte när. Alltså tar jag vanlig röd mjölk istället. Att man kan marinera i mjölk med gott resultat har jag lärt mig av mormor. Hon lade alltid vilt i mjölk över natten och det blev underbart mört och gott. I coleslaw skall det i huvudsak vara majonnäs enligt Nigella och jag hatar majonnäs. Det är ett av de livsmedel som nästan får mig att spy. Jag står ut med liiite grand i skagen eller andra röror men t.ex. äggmacka med en klick äcklig majonnäs går helt bort. Så nu gjorde jag så här:

Buttermilk chicken

Ett paket färska kycklingben (drumsticks)
5 dl mjölk
2 tsk ( ca 60 ml) vegetabilisk olja
två skalade och lätt rådbråkade vitlöksklyftor
1 tsk krossad svartpeppar
1 tsk flingsalt
1 tsk malen kummin
1 tsk lönnsirap

Vispa ihop ingredienserna till marinaden. Lägg kycklingbenen i en plastpåse och häll i marinaden. Låt stå över natten i kylen. Värm ugnen till 220 C. Häll bort marinaden från kycklingbitarna och lägg dem i en folieklädd ugnsform. Pensla över litet olja och stek i ugnen tills de är gyllenbruna och väl genomstekta. Jag tog också litet bladpersilja doppad i tryffelolja att dekorera med.

Buttermilk chicken

New Orleans Coleslaw

Blanda först ihop dressingen. Nigella vill ju ha majonnäs men jag tog gräddfil istället och hade majonnäsen som smaksättning.

3 dl gräddfil
2 tsk lönnsirap
2 tsk äppelcidervinäger
100 g hackade nötter. Det skall vara pekannötter men jag föredrar valnötter.
2 msk majonnäs
Lökpulver, sellerisalt och peppar efter behag

Strimla kinakål eller savoykål. Skala och strimla två morötter. Blanda ihop med dressingen och låt stå kallt tills det är dags att servera.

Coleslaw

Till detta dracks ett vitt vin. En av rekommendationerna från Red Scream and Riesling och mycket friskt och gott. Kostar 89 spänn på Bolaget.

Gobelsburg

Leave a Reply

