Hemkörd bananglass

När jag pluggade PR & Information i New York på våren 1993 köpte jag en kokbokTavern on the Green i Central Park. På den tiden hade jag inte sett TV-serien Lifestyle så jag hade ingen aning om vare sig champagne wishes and caviar dreams eller vem den jovialiske engelsmannen Robin Leach egentligen var. Strunt samma. Jag köpte boken för att jag tyckte att den var ett strålande exempel på min uppfattning av amerikansk kultur. Typ störst i världen av allting på en gång. Den som någonsin stuckit in nosen i matsalen på Tavern on the Green vet precis vad jag menar.

Det enda recept i boken som jag tyckte att jag borde klara av utan tillgång till trestjärnig kock, restaurangkök eller rostade påfågelstungor var bananglassen och jag hade tre mogna bananer hemma som jag måste göra något med. Receptet kommer från Isabel Goldsmith som då boken skrevs bodde i Las Alamandas, Mexico. Jag återger det nedan på engelska. Måtten är amerikanska men enligt en utmärkt omvandlingstabell som jag hittat på nätet är 1 cup = 2,4 dl. Ripe bananas avser mogna bananer, alltså inte de illgröna kart som folk brukar förstöra sina magar med på kontor utan gula, mjuka mogna bananer med bruna prickar i skalet.

Fresh Banana Ice Cream

3 cups of heavy cream (vispgrädde)
8 ripe bananas
1 cup sugar

Pour 2 cups of the heavy cream in a shallow baking dish and freeze until solid. Break the frozen cream into chunks, transfer to a mixing bowl and beat with an electric mixer until very fluffy.
Peel the bananas and cut them in half lengthwise. Remove the black seeds from the center.
In the bowl of a food processor, combine the bananas, the remaining cup of cream and the sugar and process until smooth. Carefully fold this into the whipped cream. Immediately transfer to a chilled large serving bowl or chilled individual molds. Freeze until ready to serve.

Det blev skitgott!

Leave a Reply

