Ugnspremiär

Nu när jag äntligen fått en fin varmluftsugn som jag drömt om i flera år är det väl dags att använda den också. Premiären blev en jordgubbstårta. Jag har aldrig bakat en tårta i hela mitt liv men det är väl bara att sno ihop en sockerkaka, dela upp den i bottnar, fylla den och dekorera. Hur svårt kan det vara? Jag utgick från mitt basrecept på sockerkaka och använde en avlång form.

Sockerkaka, 175 grader 35-40 min.

50 g smör
2 ägg
2 dl socker
2 3/4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk eller grädde

Smält smöret, vispa ägg och socker tills det blir vitt och pösigt. Blanda mjöl med bakpulver och vaniljsocker och blanda ned det i äggsmeten. Tillsätt mjölk/grädde och smält smör. Blanda försiktigt. Vänd ned i en smord och bröad form och grädda långt ned i ugnen.

Låt kakan svalna en stund, skär upp den i tre bottnar (lättare sagt än gjort) och gör en tårta av det hela.

Jordgubbstårta

Jag hade vaniljkräm nederst. På den andra bottnen hade jag tänkt blanda mosade jordgubbar med vispad grädde. Det är INTE en bra idé att köra jordgubbarna tillsammans med den vispade grädden i mixern. Det blev en smoothie istf den fluffiga jordgubbsgrädde jag ville ha. Skit också! Men kakan blev litet övergräddad och torr så litet fukt skulle nog inte skada. Bredde på “smoothie” och lade på tunt skivade jordgubbar. Sedan lade jag på locket, täckte med vispad grädde och dekorerade med skivade jordgubbar. Jordgubbar, smoothie och vispgrädde som blev över mixades ihop och står nu i en bytta i frysen. Har vi tur blir det jordgubbsglass.

Leave a Reply

