Ljuvliga försommar

Jag älskar verkligen den här tiden på året när luften är full av blomdoft och man fortfarande har hela den underbara sommaren framför sig. Sovrumsfönstret slås upp på vid gavel och alla sommarljuden strömmar in. Småttingarna på lekplatsen, koltrasten, sparvarna som lever rövare i buskagen och på kvällen fest och skratt från grannföreningen på andra sidan parken. Röda Berget är underbart att bo på. Den trevliga bloggen Miras Mirakel har ett fint inlägg om Röda Bergen illustrerat med vackra foton som hon tagit själv.

Mitt eget fotokunnande är extremt amatörmässigt men jag har roligt och det är väl huvudsaken. Jag står ofta i mitt sovrumsfönster och beundrar Hedemoratäppan utanför. Pysslar med chilibarnen. Vattnar, småpratar och pollinerar med topz.

Kastanjen-09
Denna ståtliga kastanj är mitt främsta ögonsmek. Stolt, majestätisk och full av underbara blommor.

Jalapeno maj
Chilibarnen artar sig väl. Detta är någon form av jalapeño. Vet inte vad som hänt med den. Har för mig att frukterna så annorlunda ut förra året. Kanske är det en mutation.

Habanero maj
Habaneron sätter rejält med frukt. Vi har två plantor. Frön finns också en masse ifall någon skulle vilja ha.

Photobucket
De yngsta skotten är aji amarillos. De kommer från frön som Älskade Make hade med sig från ett besök i Peru tidigare på året. De är väldigt typiska just för Peru och ingår i många lokala maträtter. Man kan göra en underbar salsa på dem som går att använda till dip eller som bas i grytor. Frukterna är ganska milda, saftiga och skulle säkert göra sig bra i en sallad. Nu är vårt klimat litet väl mörkt och kyligt för att smakerna skall utveckla sig ordentligt men vi hoppas att vi får några frukter i alla fall. Sedan blir nog skörden bättre när vi övervintrat plantorna en gång.

Leave a Reply

