Renoveringen, köket tar form

Jag tycker att bygget har börjat gå i stå och är grymt otålig på att äntligen få det klart. Byggarna kommer inte varje dag längre. Varför? Jag vill ha mitt kök. Nu! Fuktskadorna som vi var så oroliga för visade sig vara gamla, förmodligen sedan före stambytet 1994, och behövde inte åtgärdas. Himla skönt att slippa riva en vägg i badrummet för det har vi verkligen inte råd med. Taket behöver målas en gång till och jag har tjatat om det. Är det inte bättre att måla taket färdigt INNAN alla skåpen monteras?

Men jag skall inte gnälla. Idag har de monterat de vackra vitrinskåpen. Det verkar som om alla rutor har klarat transporten. Jag har kollat noga men ser tyvärr inte så bra. Per får ta fram hökögonen ikväll. I vitrinen skall vi ha våra drinkglas på de övre hyllorna och kanske några favoritkokböcker på de nedre. Jag tycker om att se mina kokböcker. Spr-ten får stå mörkt. Det mår den bäst av. Ett vinställ bör också få plats i det ena högskåpet. Jag undrar varför överskåpen är grundare än högskåpen som de står på. Konstigt. Men snickaren sätter dit passbitar. Han skall också sätta en list upp till taket så att jag slipper klättra på stegar och torka äckligt fett damm flera gånger om året. Jag vägrar!

Vitrin

Det dumma hörnet som vi aldrig kunde göra något vettigt med får nu ett hörnskåp och en grytkarusell i underskåpet. Mycket praktiskt och bra. Vi har haft grytor och kastruller litet överallt. Det skall bli skönt att kunna samla dem på ett ställe. På arbetsbänken får Wassermaxen och mixern bra plats under överskåpet. Vi använder dem ofta, särskilt på sommaren så det är skönt att slippa böka ut och in i skåp hela tiden.

Hörn

Eftersom vi flyttar på kylen får vi en lååång arbetsbänk. Spisen placeras i mitten och jag får gott om plats att baka, stänka tvätt eller vad jag nu vill göra. Mikron får väl stå intill ytterväggen. Om vi lämnar ett glapp får brickorna plats där. Jag har vackra brickband men det bär mig emot att spika i de nymålade väggarna. Vi får bo in oss i det nya först och göra spikhål sedan. Kanske.

Bänk

One thought on “Renoveringen, köket tar form

Leave a Reply

