Inled oss i frestelse. Nu!

Jag har världens bästa äkta man. När vi hade förhandlat bolånet med SEB på Tegnérgatan klagade jag över min knorrande mage och Per föreslog att vi skulle ta rulltrappan upp ovanför Tunnelgatan och titta på en italiensk restaurang som några vänner till honom rekommenderat. Han vet att jag älskar italiensk mat.🙂

La Tentazione är intim, elegant och väldigt italiensk. Maten är underbar och inte alls dyr. Vi delade på en tallrik antipasto och det var en himla tur för annars hade vi inte fått plats med huvudrätten. En stor tallrik med italienska charkuterier på en bädd av ruccola, körsbärstomater och andra grönsaker serverades med grissini. Sedan åt vi delikata perfekt rosa lammracks alla griglia med en läcker potatisbakelse och fikonsås vilket var godare än det låter. Mycket kött och rakt på sak. Inte alls överarbetat utan bara såå läckert. God mat förtjänar ett gott vin och jag ångrade snart att jag var litet snål och valde vinet som var snäppet dyrare än husets. Visserligen gillar jag merlot men San Torino Primitivo/Merlot var i snällaste laget. Maken var klok nog att fråga kyparen och fick ett glas Torre del Falasco Valpolicella Ripasso Superiore vilket passade mycket bättre till det saftiga välsmakande lammet. För att trösta mig beställde jag en maffig chokladsufflé med vaniljglass till dessert. Per nöjde sig med en pannacotta. Vi smälte maten, njöt av stämningen, höll händerna och lyssnade på Pavarotti och Gianna Nannini samtidigt som vi beundrade den pippigula Lamborghinin som stod parkerad i lastzonen på andra sidan gatan. I korthet: italiensk mat, italiensk personal, italiensk musik och italienska bilar. Bättre kan det inte bli. Jag längtar redan tillbaka.
La Tentazione

Leave a Reply

